Prevenciós Coaching, a legjobb életstratégia

Hogyan tud segíteni az idő a konfliktus kezelésében

2017. november 23. - BodóAndi
pair-707510_960_720.jpg
Egy konfliktushoz való megfelelő hozzáállás azért sem egyszerű, mert a benne szereplők rákészülési ideje nem egyforma.
Hozok ehhez egy példát, ami elsőre nem is erről szól, de majd meglátod, hogy jó hasonlat lesz.
Egy süti megsütése ott kezdődik, hogy megkeresed a receptet és beszerzed a hozzávalókat. Jön a mérlegelés, keverés és kavarás, ha kell akkor a tészta pihentetése, majd a sütés. Végül a töltés, díszítés és megint a pihentetés, érlelés.
Ez ugye nem olyan kevés idő. 
Egy konfliktus alapja az, hogy valakit nagyon bánt valami, nem fér a fejébe, meg van sértve, indulatok vannak benne. Az, hogy ez keletkezzen, kell, hogy legyen valamilyen előzménye, mert csak úgy nem lesz senki ideges.
Mikor ez megtörténik, az első pillanatokban még fel sem fogja azt, majd fájni kezd neki és habitusától függően dühbe gurul és vért kíván, vagy sebeit nyalogatva, áldozatot "játszik".
Most még csak annyi a párhuzam, hogy mind a két esetben egy folyamat zajlik le, aminek a végeredményében nem számít, hogy egy finom sütemény, vagy egy fájdalmas pofon lesz e az.
Ha a sütit sütő emberke odaáll eléd, hogy tessék itt van egy tálca süti és most te jössz és van két perced, hogy te is csinálj valamit, akkor őszintén csodálkozva teszed fel neki a kérdést, hogy neked nem jár ugyanannyi idő erre, mint neki?
christmas-cookies-553457_340.jpg
Nos a megfelelő hozzáállásnál erre gondoltam. Ha valakit ért valamilyen sérelem, vagy valamit rosszul élt meg és azon hosszan rágódik, majd egyszer csak oda áll eléd és kiönti a bánatát, akkor ő azt várja, hogy ott és akkor kapjon választ. Nem is akármilyet. Lehetőleg olyat, ami neki jól esik.
Te pedig ott állsz, nézel ki a fejedből, mert épp egész mással voltál elfoglalva és az agyadnak is át kellene váltania. 
De! Még csak két perced sincs, mert reagálást várnak tőled.
Ilyenkor is nyugodtan lehetne azt mondani, "hogy várj egy picit! Értem, hogy valami nagyon bánt és vársz tőlem valami fontosat, de szeretnék időt kérni, hogy megfontoljam a válaszom, hiszen neked is volt átgondolási időd".
Mondtál már ilyet valamikor is valakinek?
Ha igen, akkor született konfliktus-simító emberke vagy.
Ha nem, akkor gondold végig, hogy mi lehet ennek az eredménye?
Valószínűleg időd fogsz kapni és ebben az akár csak pár perc, egy-két óra, egy-két hét alatt már neked is lehetőséged van felkészülni. Visszaemlékezni, hogy mi és hogy is történt, te mit miért és hogyan tettél, ma hogy vélekedsz az egészről.
Ettől még nem biztos, hogy egyet fogtok érteni, de sokkal nagyobb esélye lesz a konfliktusban a partnerségnek. Különben a meglepetés ereje az alá-fölé rendeltséget fogja létrehozni, amiben nagy valószínűséggel te húzod a rövidebbet. Vagyis te leszel az alárendelt pozíciójú.
Miért is fontos ez az apró momentum? Azért, mert a legtöbb esetben épp ebből fakadnak az érzelmi reagálások, hiszen most te érzed magad letámadottnak és alárendeltnek. Aztán majd ott áll két ember egymással szemben és már nem is az eredeti helyzet tisztázásáról lesz szó, hanem hogy hogy utálják meg egymást.
Pedig csak annyi kellene, hogy a kezdeményező azt mondja, hogy "készülj fel, mert szeretnék veled erről beszélni", vagy a megszólítottnak, hogy "adj egy kis időt, legalább a felét annak, amit te ezen gondolkoztál".
És ha ez már megy, akkor jöhet a következő lépcső, amit érdemes megmászni: megtanulni úgy vitázni, hogy azzal ne a másik személyt sértegessük, hanem az adott dolgot tisztázzuk.
Ehhez pedig az asszertív vagy az erőszakmentes kommunikációs módszerek sokat segíthetnek.
Szóval merj időt kérni, hogy adott konfliktusba ne kerüljön több érzelmi sérülés.

A bejegyzés trackback címe:

https://prevencioscoaching.blog.hu/api/trackback/id/tr9413359391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.